Haluan voida hyvin

Laihdutuskuuri ei kannata – näillä ohjeilla saat kesäkilot kuriin

Nyt on taas se aika vuodesta, kun ihmiset palaavat kesälaitumilta takaisin arkeen. Koulut ja työt ovat suurimmalla osalla jo alkaneet ja kesäkilojen kertyminen on huomattu. Jokaisesta tuutista tulee dieettiä ja kurssia, joilla voit päästä kesäkiloista. Vain pääministerin toilailut voivat ohittaa erilaiset dieetit lööpeissä. Houkutus aloittaa jokin kuuri voi olla ylitsepääsemättömän suuri.

Kuureissa on yleensä tiukat ohjeet, joita on vaikea noudattaa pidemmän päälle.

Kuuri ei kannata

Tieteessä alkaa olla selvää näyttöä siitä, että laihduttaminen on itse asiassa haitallista. Usein ne, jotka laihduttavat lihovatkin enemmän kuin ne, jotka eivät laihduta. Tämä on paradoksaalista.

Laihduttaminen varsinkin kuuriluontoisesti on usein hyvin stressaavaa. Yleensä laihduttajilla on jo ennen laihdutusta jonkin verran stressiä ja laihdutuksen aiheuttaman stressitason nousu ei paranna elimistön kokonaistilannetta. Lisäksi ajatukset pyörivät koko ajan syömisessä ja vääristävät omaa suhdetta ruokaan. Kuurin loputtua, tämä ajatusmalli voi jäädä päälle ja vallata liikaa tilaa mielestä. Oikealle elämälle ei enää jää tilaa. 

Kovilla kuureilla myös säästöliekki on vaarana, jolloin tuloksissa ei ehkä päästä sinne mihin oli alunperin halunnut, mikä aiheuttaa pettymystä ja turhautumista. Lisäksi tiukalla kuurilla ei yleensä jaksa olla kovin kauaa ja tuttu sanonta, että sillä pysyy millä se lähtee pysyy paikkansa. Eli jos kuurin ohjeita ei jaksa noudattaa myös kuurin jälkeen, niin paino ei pysy poissa. 

Mikä sitten avuksi muutokseen?

Mikä sitten ratkaisuksi?

Minä uskon, että meillä kaikilla on jo tietoa siitä mikä olisi meille hyväksi. Valitettavasti media sotkee ajatuksia ja oma hätäisyytemme. Alla kootut vinkit miten päästä eroon kesäkiloista:

  1. Mieti ensin mitä hyvää syömisessäsi ja liikkumisessasi on jo?
  2. Tee itsellesi selkeä lista ja suunnitelma, miten lisäät jo tätä hyvää mitä teet jo. Näin on helpointa.
  3. Mieti mitä teit silloin, kun painoit itsellesi sopivan määrän?
  4. Tee lista niistä asioita mitä teit silloin ja mitä voisit kuvitella tekeväsi nyt uudestaan.
  5. Suunnittele miten otat nämä vanhat hyvät asiat käyttöön arkeesi.
  6. Tarkista tässä välissä, että suunnitelmat mitä olet tehnyt ovat realistisia ja noudatettavissa vielä viidenkin vuoden päästä. Jos ne eivät tätä ole, niin karsi ne pois.
  7. Katso sitten suunnitelmiasi ja mieti mitä haluaisit vielä lisätä niihin
  8. Nyt suunnitelmasi ovat valmiit. Tuntuvatko ne hyviltä? Jos kyllä, niin suunnitelma on valmis. Jos ei, niin suunnitelmaa pitää vielä viilata. Muista kuitenkin, että sinulla on jo kaikki tieto mitä tarvitset. Ja sinä osaat tämän. Tiedän sen.
  9. Sitten mieti miten mittaat edistymistäsi. Hyviä vaihtoehtoja on paino, sentit, jokin tavoitevaate, valokuva ja liikunnan puolesta vaikka kotikuntotesti. 
  10. Sitoudu noudattamaan suunnitelmaasi seuraava puoli vuotta ja mittaamaan itseäsi vähintään kerran kuussa.
  11. Bonuksena: Jaa tekemistäsi muille. Ystävillesi ja pyydä heiltä apua vaikka lenkille lähtöön tai pyydä heitä ulos salaatille pullan sijaan.

 

Saa aloittaa! Kerro myös meille miten edistyt!

Usko itseesi. Minä tiedän, että sinusta on siihen. Toivon sinulle hyviä päätöksiä ja mahtavaa matkaa kohti uutta sinua sekä oikein ihanaa alkavaa syksyä. 

Anu

Lisää mielenkiintoisia artikkeleita

Hyvinvointivalmentaja Petteri Korkala

Hyvinvointivalmentaja ja -kouluttaja, Petteri Korkala

Hyvinvointivalmentaja kuulee paljon asiakkailta Hyvinvointivalmentajana kuulen työpajoissa monen osallistujan sanovan, että ”Enhän minä ole liikunnallinen saati, että minulla olisi vahvuuksia liikunnan suhteen.”