3 keinoa siirtyä FOMOsta JOMOon

Miten paljon päivässäsi mietit sitä, että jäät jostain paitsi ja säntäilet sinne tänne ehtiäksesi jokaiseen kiinnostavaan juttuun mukaan. Jos tuntuu tutulta, niin sille on olemassa ihan oma termi: FOMO – Fear Of Missing Out (pelko, että jään jostain paitsi).

Varmasti ennenkin on kiinnostavia juttuja ollut elämässä paljon, mutta someilu ja 24/7 mahdollisuudet ovat lisänneet FOMO – ilmiötä eksponentiaalisesti.  

Ilmiöille syntyy yleensä vastailmöitä elämän hakiessa tasapainoa. Niinpä FOMOllekin on löytynyt vastakohtainen termi; JOMO – Joy Of Missing Out. Se taas tarkoittaa sitä, että ihan ilolla jättäytyy pois kaikesta turhaan kuormittavasta.

Kumpi sinua puhuttelee enemmän?

Emojikin nukkuu paremmin ilman FOMOa

Nukku-Matti diggaa JOMOa

Nukkuessa emme voi vaikuttaa tai osallistua tietoisesti mihinkään. Päinvastoin silloin olemme sisäisessä tilassamme, omillamme ja pois kaikesta kuormittavasta. Unessa lataamme voimaa osallistumiseen, tekemiseen ja kehittymiseen omana itsenämme. Tätä potentiaalia saamme sitten valveen aikana käyttöömme erilaisiin omiin toimintoihin, kontakteihin ja aikomuksiimme.

JOMO auttaa sekä uneen että valveeseen, sillä valve-aikana säännöllinen palautuminen lisää iloa, tehoa ja luovuutta.  Jatkuva touhuaminen ja osallistuminen, oli se sitten miten kivaa tahansa,  nostaa sympaattisen hermoston aktivaation korkeuksiin. Sen jäädessä päälle ilman parasympaattisen puolen rauhoittavaa vaikutusta, alkaa unikin nimittäin kärsiä.

Univaje taas johtaa väsymykseen, etkä jaksa enää osallistua kivoihinkaan juttuihin. Näistä väsymyksen vaikutuksista voit lukea lisää blogistani Univelasta  tai katsoa tallenne tietoiskustani Unettomien Yössä 2022  väsymykseen liittyen  tästä. 

Miten säädät FOMOa vähemmälle?

Toki edelleen on kiva osallistua, me ihmiset olemme yhteisöllisiä  ja myös palautumiseen voi kuulua kivaa osallistumista! Jos alkaa kumminkin tuntua siltä, että on ikäänkuin pakotettu olemaan mukana tai tekemään jotain, että “pysyy messissä”, alkaa FOMOn vaikutus olla liikaa aivoillesi (voit halutessasi katsoa ja kuunnella tästä YLEN artikkelista asiasta vielä lisää).

Kannattaa siis miettiä FOMOn osuutta elämässä vähän tarkemmin ja pyrkiä lisäämään JOMOa.  Se voimaannuttaa. Etenkin, jos uneen pääsyssä tai siellä pysymisessä on vaikeutta. 

Tässä muutama keino:

  1. Päätä keskittyä käsilläolevaan tehtävään, henkilöön tai asiaan – Älä suunnittele jo seuraavaa juttua. Saatat lipsua tästä helposti. Muista, että lipsuminen ei haittaa, palaat vaan takaisin käsilläolevaan juttuun ja annat itsellesi lipsumiset anteeksi. Pian osaat jo keskittyä, kun vaan päätät ja muistutat itseäsi NYT-hetken arvosta.
  2. Valitse aika, jolloin seuraat tai teet somepäivityksiä, sähköposteja tai muuta virtuaalista kanssakäymistä. Älä selaa tai mieti niitä jatkuvasti. Ajoita asia vaikka muistutuksena älylaitteeseesi ja jätä se muuten rauhaan. Ajoita myös siihen käytetyn ajan loppuminen, ettet jää kiinni algoritmeillä sinulle suunnattuihin sisältöihin. Uutisetkin voi lukea välillä ihan painetusta lehdestä, kokeile vaikka :-).  Muista, sinä teet päätöksen siitä, miten mediaa käytät!
  3. Varaa päivääsi ja kalenteriisi useita vapaahetkiä, jolloin teet jotain juuri sinua itseäsi palauttavaa. Eli sellaista joka laskee stressitasoasi selvästi. Tunnet kyllä, kun syke laskee ja hengitys tasaantuu… Siitä saat sitä parasympaattisen puolen apua vuorokauteesi! – Äläkä tingi  varaamistasi ajoista. Nehän ovat sinun omaa aikaasi, jonka olet itse päättänyt tarvitsevasi. Joy of missing out!

Tiedät kyllä, mikä sinulle oikeasti tekee hyvää. 

Iloa voi olla se, ettei lähde aina jokaiseen ulkopuoliseen houkutukseen mukaan vaan valitsee rauhallisen olon ja palautumisen voiman.  Siitä unikin saa tukea.  FOMO vai JOMO – it´s your choice!

Päivi Saarijärvi

FOMO vai JOMO

Lisää mielenkiintoisia artikkeleita

Unen rajamailla

Suorittaja, uuvutko unen rajamailla?

Päivä on pulkassa ja suorittaja on laittanut pulkkansa siististi oven taa. Silti päässä, etenkin unen rajamailla pyörii erinäisiä otoksia päivän touhuista. “Meniköhän

Hyvinvointivalmentaja Petteri Korkala

Hyvinvointivalmentaja ja -kouluttaja, Petteri Korkala

Hyvinvointivalmentaja kuulee paljon asiakkailta Hyvinvointivalmentajana kuulen työpajoissa monen osallistujan sanovan, että ”Enhän minä ole liikunnallinen saati, että minulla olisi vahvuuksia liikunnan suhteen.”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *